lørdag 3. april 2010

ALL I THINK AbOUT IS YOU...

Å tilbringe fem dager i Roma får en til å tenke på europeisk historie, kunst og tradisjoner. Ganske spesielt er det også å overvære påsken i et såpass religøst land som Italia fortsatt er.
(Foto: fra en husvegg ved Campo De' Fiori: kjærlighetserklæringer på husvegger er ikke et uvanlig syn i Romas gater.)
Å sammenligne italiensk væremåte og kultur med vår egen er selvfølgelig nærliggende.  Hvorfor holder vi for eksempel butikkene stengt i så og si hele påsken, hvorfor gidder vi å leve i et så til de grader statsregulert land, og hvordan kan man sette spørsmål ved kunstens funksjon i et land der kunstarenaen omtrent har blitt den eneste kanalen for personlige ytringer i offenligheten?

Hannah Aarendt skrev i 1958 i Vita activa oder vom tätigen Leben om et forbrukersamfunn der jobb og økonomi ble den viktigste driften hos mennesket. Hun forutså at alle andre aktiviteter og verdier ville bli sett på som hobbyer og useriøs vissvass fordi det tilhørte fritiden. Hun mente at livet ikke skulle reduseres til et matstrev, og her kom hun også kristendommen i møte, for som Kristus sier i Matteusevangeliet; så kan ikke mennesket leve av brød alene.

Likevel må jeg innrømme at kunstangsten, pengefrykt og ansvarsfølelse har tatt innersvingen på meg den siste uken. Jeg har surrealistiske drømmer om unevnelige kunstkarakterer og flaue begivenheter som heldigvis ikke har rot i virkeligheten (såvidt jeg kan huske).
 Foto: Sacred Love, Roma 2010
Men, tilbake til:
ALL I THINK ABOUT IS YOU...

Jeg skumleste Dagbladet på flytoget til Oslo i dag morgest der våre to mest profilerte sexologer (han&hun) kunne fortelle at både menn og kvinner tenner mest på å få komplimenter og av fysisk kontakt. Jeg lurer på hvem som blir overrasket over resultatet.

Så: i dag skåler jeg for kjærligheten, kunsten og ytringsfriheten, samt den merkelige påsken som fortsatt feires i et land der godt under halvparten av befolkningen tror på Gud. (NRK:03.04.2010) (Jeg- tror på ferie) 
E. Hopper: Nighthawks (1942)
(Hopper utstillingen i Roma står til 30. juni.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar